donderdag 7 maart 2013

'Het menselijk lichaam' : oorlog van een generatie, pantser tegen leed



Na een vijfdaags bezoek aan België en Nederland  om zijn nieuwe roman ‘Het menselijk lichaam’ te promoten is schrijver Paolo Giordano naar zijn woonplaats Turijn teruggekeerd.  Het tournee lijkt zijn vruchten te hebben afgeworpen, want ‘Het menselijk lichaam’ staat op het moment van dit schrijven in de top tien van best verkochte boeken. Niet helemaal onterecht, want de Italiaanse auteur weet eenieder tijdens de gehouden interviews te charmeren met zijn onzekerheid en zijn gevoeligheid, karaktereigenschappen die zijn terug te vinden in de personages van zijn nieuwe roman.


Oorlog als keuze


‘Het menselijk lichaam’ is Paolo Giordano’s tweede roman na de bestseller  ‘De eenzaamheid van de priemgetallen’.  ‘Het menselijk lichaam’ gaat  over een twintigtal jonge Italiaanse soldaten die voor een naar een afgelegen basis in Afghanistan worden gestuurd. De vraag is waarom ze gaan, want ze hebben geen dienstplicht zoals bijvoorbeeld de Israëliers. Het is een keuze, evenals het de keuze van Giordano is om een roman over dit onderwerp te schrijven.


De kracht en de macht van de interviewer


De lezer regeert heeft het genoegen gehad twee van de vier interviews mee te maken die Giordano hield in België en Nederland. Als eerste moet gezegd worden dat opviel hoe verschillend de houding was van Giordano tijdens het interview gehouden tijden het Mind the Book festival in Antwerpen en die tijdens Border Kitchen in Den Haag.

Interview Mind the Book: generatieroman


Op Mind the Book leek hij op zijn hoede en was hij ietwat gereserveerd. Dit kan mede komen door het feit dat zijn interviewer, Jelle van Riet,  haar eigen ideeën over ‘Het menselijk lichaam’ bevestigd wilde zien en Giordano als één van zijn personages  leek te beschouwen door vragen als kogels op hem af te vuren en een antwoord af te dwingen.  Zo wilde zij dat hij zijn generatie beschrijft, aangezien  deze roman wordt beschouwd als een generatieroman.  Giordano, die hier moeite mee leek te hebben, werd door Van Riet berispt: daar deze sessie gaat over engagement en iedereen zijn standpunt wil weten over zijn generatie, zal hij daar wat over moeten vertellen.

Interview Border Kitchen: oorlog tegen spoken


Schuchter doet hij zijn verhaal, een verhaal dat terugkeert tijdens het interview door Theo Hakkert tijdens Border Kitchen in Den Haag. Giordano is hier meer op zijn gemak. Hakkert geeft hem dan ook de kans te vertellen wat hij wil, hier en daar aangemoedigd met een vraag.  Giordano geeft aan dat zijn generatie, dat zijn de Italianen van rond de dertig,  thuis zitten en op zoek zijn naar een manier om te laten zien wat ze waard zijn en dat ze iets waard zijn. Ze vluchten weg van de oorlog die ze thuis voeren, tegen de wereld, maar vooral tegen zichzelf en hopen door naar Afghanistan te gaan een rol van betekenis te spelen, iemand te zijn, volwassen én verantwoordelijk te worden.  En dat terwijl die oorlog in Afghanistan toch zoveel lijkt op de innerlijke oorlog, aldus Giordano, want voor alle twee geldt dat het een oorlog tegen spoken is. Je ziet niet tegen wie je strijdt en als de strijd gestreden is, zul je nooit meer dezelfde zijn.

De schuld van de onschuldige


De personages in ‘Het menselijk lichaam’ zijn van het ene op het andere moment ineens geen kinderen meer, maar volwassenen.  Al tijdens het schrijven wist Giordano dat de jongste soldaat, onschuldig en puur als een kind, zou moeten sterven en met hem de onschuld van de hele eenheid.  De mannen worden getroffen door een verantwoordelijkheid die ze niet willen dragen, behalve een van hen. Alessandro Egitto is legerarts en voelt zich al van kinds af aan schuldig, omdat hij zijn zus niet heeft kunnen helpen uit de handen van hun veeleisende ouders. Anders dan de andere mannen op de missiepost kent hij het schuldgevoel en de verantwoordelijkheid, want hij heeft ze al lange tijd mee moeten dragen. Pas als hij geconfronteerd wordt met een door hem gemaakte fout  tijdens een missie, weet hij het verleden te accepteren en zijn leven weer op te pakken.

Lichaam als pantser


In  ‘het menselijk lichaam’ heeft het lichaam de functie van een pantser tegen leed, een schild waarachter de angst voor het volwassen worden, voor keuzes maken verborgen ligt.  Een lichaam als omhulsel voor emoties die diep weggestopt zitten en pas zichtbaar worden in de meest extreme omstandigheden. Giordano schrijft in ‘Het menselijk lichaam’ niet over de oorlog, maar over wat de oorlog met je doet.  Hij toont de ware aard van een twintigtal soldaten, die even onzeker en even gevoelig zijn als de schrijver zelf.  Giordano vond de ideale locatie om zijn eigen verwarring en innerlijke strijd weer te geven via personages in Afghanistan. Waarheen zou hij moeten afreizen om zijn volgende levensfase te beschrijven?

Dit is misschien ook leuk om te lezen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Help deze blog interactief te houden en reageer hier!